Amazon & Orgis IT

Aneb cesta tam a snad ne zpátky...

V minulém roce jsme i my došli k přesvědčení, že řešení, které poskytujeme chceme dostat do opravdového cloudu a ne jen na zvirtualizované prostředí na serverech místních poskytovatelů. Jaké byly zásadní důvody?

Jak to bylo dříve?

Výchozí stav


Místní malí poskytovatelé většinou provozují prostředí přímo na virtualizaci a pracují se statických vyhrazeným poolem zdrojů pro konkrétního zákazníka. Tento pool je tedy poměrně špatně automaticky měnitelný. Proto na místním trhu máme na výběr z následujícího:

a) Poskytovatel je firma, která se umí prodat marketingově a i nasadit fajn ceny, ale historicky za nimi stojí takové technické "boty", že nepřemýšlíte ani nad tím k nim dát VPS natož privátní cloud. Jistě mají své zákazníky, ale jsou to asi převážně koncoví zákazníci, kteří mají menší nárok na dynamiku a navíc nezodpovídají za dostupnost dalším subjektům. Taková řešení jsou dostupná muzika za dostupné peníze, ale pro XaaS služby to není.

     b) Pak jsou tu velcí hráči a u jednoho z nich jsme také ještě z části zaparkovaní. Tam sice umí zákazníka obsloužit za vyšší cenu než v předchozím případě, ale nabízí i kvalitnější služby a jasnější vysvětlení výpadků. Dají poměrně velkou míru možností, ale tyto firmy drtí neúprosná kola korporátního prostředí. Tyto firmy mají zásadní provozní problém a neumí držet krok. Takže každé naškálování prostředí (jedno zda RAM, disk...) vyžadují objednat přes obchodní oddělení, následně podepsat ! papírové doplňky smluv ! a za nějakou dobu se výkon na prostředí objeví. Celá tato rychlá akce trvá od 5 do 15 dní. Umíte si představit, co to pak znamená, když přijde zákazník a potřebuje na Vánoce zvýšit výkon nárazově na 600% a ideálně jen na 14 dní. Před Vánocema jsou dovolené a tak navýšení proběhne 4.1. po špičce zákazníka. Ano dá se s tím žít, jen potřebujete hodně trpělivosti a ještě třikrát více rezervního výkonu, který raději platíte stále, protože s rušením navýšení je také trochu problém.

    c) V některých případech se na trhu objevili i nejmenovaní poskytovatelé, kteří v minulosti nabízeli "pružnou alokaci" zdrojů, ale řešení bylo zjevně málo prosaditelné nebo drahé a na to dojelo. Nebyla tu dostatečná síla trhu, aby řešení bylo dost velké a mohlo konkurovat svou pružností.

Úplně zde chybí možnost jakkoliv dynamicky řídit zdroje. Nebo možnost automatizovat, skoro vždy je nutné něco dělat ručně, něco objednávat a mnoho dalších kroků. 

Jaké jsou možnosti?

Který cloud máme vybrat?

V době našeho výběru přicházeli v úvahu jen 3 poskytovatelé a to: Google Cloud Services, Microsoft Azure a Amazon AWS. Google je fajn, ale něco mu prostě chybělo - tady se to kluci pokusili vzít za trochu jiný konec a možná to utrpělo na přehlednosti, takže ten nám vypadl jako první. MSA a AWS nás zajímali a udělali jsme si porovnání. Nebudu rozepisovat proč nakonec zvítězil Amazon, ale aspektů je opravdu hodně, takže vyhodnocení nebylo jednoduché. 

Tito poskytovatelé mají především opravdu velmi moderní pojetí, dokonalé automatizované ovládání, takže napíšete roboty víceméně na všechno, co potřebujete a nemusíte hledat limity - u těchto řešení prostě nejsou. Ano, musíte mít lidi a možnosti si to celé napsat a hodně přizpůsobit na cloud takového ražení, protože každá péče je pak vidět na provozu a zejména na nákladech. Dále zde nemáte problém s alokací zdrojů - prostě berete tolik kolik uneseste a jakkoli nárazově (i když i zde to má svá pravidla). A v neposlední řadě tito poskytovatelé mají hodně moderních a cool služeb ve vlastní implementaci, takže hraní si s nimi je výrazně stravitelnější a použitelnější pro automatizovaný provoz.

Amazon nabízí i perfektní dokumentaci a dokonalé SDK snad pro všechny jazyky. Limitem technického řešení je pak jen fantazie a čas, který na to máte. Nás nic netlačilo, takže jsme si opravdu pohráli. 

Celkově největší "zádrhel" může být cena. Ta je několikanásobně vyšší než u řešení u místních poskytovatelů. Pokud máte nějakou infrastrukturu v privátním cloudu a prostě vše překlopíte do AWS bude to hodně drahé. Takže to chce optimalizovat, vymýšlet, hledat a ze všeho nejvíc dobře implementovat. I tak je to dražší.

Seznámení s Amazonem

V Amazonu najdete téměř vše, co byste mohli potřebovat. Služba je dostupná přes pohodlně použitelné API aniž byste se starali o low level konfigurace. Vše běží a vy jen platíte za to, co spotřebujete. Je otázka, jak moc se chcete vázat přímo na služby Amazonu, aby se nevytvářel nějaký hluboký vendor lock. V zásadě se vše dá postavit i tak, že od Amazonu odebíráte jen výpočetní výkon a RAM, nebo dokonce jen serverless služby.

V Orgisu máme poměrně robustní aplikaci - architektura řešení zabrala zhruba půl roku, aby byl opravdu hodně vymazlený provoz - takže my jsme to snadné opravdu neměli. Krom výše uvedeného zde najdete databáze - relační i nerelační, docker kontejnery, vyhodnocení a analýzu dat a to vše jako službu - pokud nechcete nic složitého - nemusíte upravovat.

Dále je fajn, že jsou zde nástroje pro vyhodnocení vytížení a využití jednotlivých služeb, které si tak můžete omezovat nebo se nechat notifikovat pokud se děje něco neočekávaného a případně si na takové situace napsat roboty, kteří zareagují za Vás. Toto vše lze sledovat i v billing konzoli, která sleduje nárůst spotřebovaných peněz za dané služby a nabízí i nějaké optimalizace.

Jedná se o trochu jinou filosofii provozování IT a služeb, na kterou si ale velice rychle zvyknete a pak Vám naopak přijde, že to nejde jinak. S nikým neřešíte zda běží servery nebo konektivita, zda je potřeba přidat RAM moduly, nebo obměnit servery a už vůbec ne to, že něco zhavarovalo a je třeba obnovit data. To vše přináší výpadkový čas a sníženou dostupnost služeb, která dále stojí důvěru zákazníků a Vás další peníze. 

My tento směr provozování vidíme v současnou chvíli jako jediný smysluplný. 

Odoo v Amazon hostingu

Na Amazon jsme přešli hlavně kvůli systému Odoo, které hostujeme pro naše zákazníky po celém světě. Kdysi jsme měli zákazníky jen z České Republiky, takže hostování u nás ničemu nepřekáželo. Jenže nyní již hostujeme Odoo v mnoha státech a proto jsme museli zvolit cestu AWS. Aplikace Odoo je poměrně velký robustní ERP systém, který není vůbec připravený na nějaký optimalizovaný běh v cloud prostředí, kde záleží na každém detailu, kvůli úspoře. Na tomto příkladu jsme si ale vyzkoušeli, že na AWS jde připravit jakákoli aplikace. 

Výhoda hostingu Odoo v Amazonu (AWS) je zejména u zajištění dostupnosti a dynamice získání zdrojů. Všem zákazníkům tedy můžeme operativně dodat tolik výkonu, kolik potřebují a případně zpětně dofakturovat jeho nadlimitní spotřebu. Dále dynamická alokace diskového prostoru, konektivity, zajištění zabezpečení a ochrany proti DDoS. Při porovnání s hostováním na standardních službách tedy odpadá nutnost jakkoli řešit HW nebo správu serverů jako takových. 

V neposlední řadě všechny pochody jdou naskriptovat a připravit, tak aby se vše odbavovalo samo a nebyla nutnost dělat neustále stejné rutinní zásahy do infrastruktury. Místo těchto dokola-opakujících akcí se lze věnovat rozvoji služby a jejímu zlepšování. Od určitého rozměru provozu je tento ohled stále podstatnější.

Cena, cena, cena...

Je to drahé. Optimalizace se bohatě vyplatí.

Asi ta nejzásadnější věc, která většinu firem odrazuje od použití cloudových služeb tohoto typu, je cena. Pokud vezmete aplikaci jako je Odoo (ale i jakoukoli jinou) a prostě ji umístíte do AWS zjistíte, že pokud potřebujete nějaké špičky ve zdrojích, tak bude cena stále poměrně vysoká - a to až několikanásobná proti klasickému hostování na serverech lokálních poskytovatelů.

Bez pořádných příprav, optimalizace aplikace a škálovací logiky to nikdy ani rozumně dostupné nebude. Takže aplikaci, kterou budete chtít takto provozovat buď od počátku musíte stavět se záměrem běhu na cloud services infrastruktuře (což je rozhodně nejlepší způsob) nebo musíte u stávající architektury najít cesty, jak a kde šetřit škálováním, vhodným server programem, volbou vhodné služby (Amazon má pro některé procesy specializované služby, které umožní značnou optimalizaci) a mnoho dalšího.

Účelem tohoto článku bylo Vás seznámit s tím, jak to u nás chodí a na čem teď běžíme. Doufám, že jsem vystihl správně náš záměr proč jsme přešli a jaká je to neskutečná výhoda, že jsme tento krok udělali.
Také doufám, že i Vy vidíte smysl v tom, když se to v Orgisu snažíme dál a dál rozvíjet a zlepšovat naše služby směrem k Vám. Jste naše motivace!

Administrator

Give us your phone number and we will call you back.